• Gárdony

A reformáció öröksége

2009.10.19. 15:03
Október végén az őszi évad első nagy egyházi ünnepe köszönt bennünket: a Reformáció vasárnapja. 1517-ben, Wittenbergben Luther Márton ágostonrendi szerzetes és teológiai professzor e hó utolsó napjan tette kőzzé híres 95 tételet, amellyel a Reformáció elindult diadalmas útjára, amely átjárta nem-csak az Egyházat, hanem a világot is.

   "Áldást örököljetek"
                                                                                                                        (1 Péter 3:9).
Ő nem akart egyházszakadást, hanem az egyház belső reformját, mely nagyon is időszerü volt. Nem rajta múlt, hogy máshohgy történt. Mi, református keresztyének a Reformáció gyermekei és örökösei vagyunk. A Reformáció gazdag kincstárából most csupán három gyöngyszemet emeljünk ki, amely a reformáció alapelveit képezik: "Sola Scriptura", "Sola Fide" és "Sola Gratia" principiumát.   
Az első - a "Sola Scriptura" - azt jelenti, hogy a reformáció egyházai és gyermekei  a Szentírást - Isten kijelentését - fogadják el életük és hitük egyetlen "zsinórmértékének", azaz ehhez szabják életüket. Ez azt jelenti, hogy egyedül a Szentírás tarthat számot mindent meghatározó tekintélyre az Egyházban a dogmát, etikát és egyházi rendet illetően. Református keresztyén az, aki a Biblia elvei szerint él úgy, ahogy az a Szentírás"központján": Krisztuson keresztül érkezik hozzánk. Azért a Szentírás a legfőbb tekintély - mert ez az Isten kijelentése Önmagáról, rólunk és Ő és az ember helyes kapcsolatáról. A Szentírást pedig a Szentlélek világositja meg. A Szentlélek munkája teszi lehetővé, hogy az Írásokat helyesen értsük és kövessük. Az Igét pedig leginkabb a predikációban értjük meg. Így fogalmazták ezt meg eleink: "Predicatio verbi Dei est verbum Dei" - azaz: Isten igéjének hirdetése az Isten igéje. Ezért áll istentiszteletünk központjában ma is az igehirdetés!   
A másik elv: "Sola Fide" - azt jelenti: egyedül hit által van az üdvösség. Ehhez nem kell semmiféle emberi hozzájárulás, mert az üdvösséget - a bűneinkből, halandóságunkból és kárhozatunkból való váltságot Jézus Krisztus az Isten Fia megszerezte mindenkinek, szenvedése és halála által. A bűnbocsánat. a feltámadás és az örök élet - ingyen van: ajándékul adatik, éppúgy mint az életünk Az üdvösségünknek épen olyan ajándék jellege van, mint a mostani életünknek. Semmit nem tettünk érte, csak elfogadjuk Isten atyai kezéből és ragaszkodunk hozzá. A hit ebben - az elfogadás eszköze. A hit lényege ez: elfogadom, hogy Isten elfogadott engem a Krisztusért, s erre ráteszem az életemet, s úgy igyekszem élni, hogy Isten akaratát teljesítsem.   
A harmadik elv: a "Sola Gratia" elve. Ez azt jelenti, hogy az örökélet Isten kegyelméből van. Azt ki nem érdemelhetjük, azért semmit nem tehetünk, az az Ő szuverén döntése, hogy a megtérőnek kegyelmet ad, hogy a hazatérő Tékozló fiakat befogadja;átöleli és megcsókolja őket, s visszahelyezi eredeti méltóságukba és jogaikba. "Jertek,atyámnak áldottai, örököljétek az országot, amely a ti számotokra készíttetett!"    Az Egyház az igét hirdeti, az Egyház hitet ébreszt és azt növeli, az Egyház Isten ingyen kegyelmét kínálja föl. Az Egyházat Krisztus alapította a Szentlélek révén, az Apostolok által – már kétezer éve, s szolgál mind a mai napig.. Értékeljük, becsüljük meg és szeressük az Egyházat, mely nem más mint Isten országának e földön levő követsége, ahol vízumot lehet kapnia az Isten országába való belépésre –  amelynek kapuja ma még nyitva van és hívogat mindenkit az üdvösségre!
Oláh László ref. lelkész

Fel